STUDI KASUS KESIAPAN PENINGKATAN PERKEMBANGAN DAN KESEHATAN JIWA ANAK USAI PRASEKOLAH

Authors

  • Yulia Candra Ismawati STIKES Widyagama Husada, Malang
  • Ahmad Guntur Alfianto STIKES Widyagma Husada, Malang
  • Mizam Ari Kurniyanti STIKES Widyagama Husada, Malang

DOI:

https://doi.org/10.56223/elaudi.v4i2.116

Keywords:

mental health, preschool children, development

Abstract

The purpose of this case study is to seereadiness for increased development in preschool-aged children, in order to achieve age-appropriate growth and development, which occurs simultaneously between physical, cognitive, psychosocial, moral and spiritual. The method used is a case study by focusing on three preschool children aged 4 years. The results of this case study are that there are two aspects that have not been fulfilled in children's abilities and family abilities, which are related to children who do not want to separate from their parents, sibling rivalry and parenting styles in stimulating developmental preparations so that children can feel confident in every aspect they have such as fantasizing, high sense of initiative, curiosity, developing creativity and imagination, the ability to interact and hone children's cognitive.

References

Aini, R. N. (2020). Pengaruh Stres Hospitalisasi Pada Anak Usia 3-6 Tahun dengan Permainan Peralatan Medis dan Puzzle di Ruang Anak Rumah Sakit Umum Kaliwates : Digital Repository Universitas Jember.

Alfianto, A. G., Apriyanto, F., & Diana, M. (2019). Pengaruh Psikoedukasi Terhadap Tingkat Pengetahuan Tentang Stigma Gangguan Jiwa. JI-KES (Jurnal Ilmu Kesehatan), 2(2).

Alfianto, A. G., & Safitri, A. (2019). Efikasi Diri Siswa dengan Tanda Gejala Psikosis Awal dalam Mencari Bantuan Melalui Usaha Kesehatan Sekolah Jiwa. JI-KES (Jurnal Ilmu Kesehatan), 3(1), 7-11.

Alfianto, A. G., Ners, M. K., Ulfa, M., & Ners, M. K. (2021). Buku Praktikum Asuhan Keperawatan Kesehatan Jiwa. Literasi Nusantara.

Alfianto, AG, & Ulfa, M. (2022). Terapi Ners Generalis Ansietas Pada Anggota Keluarga Yang Merawat Orang Dengan Gangguan Jiwa. Warta Keperawatan: Jurnal Ilmiah Keperawatan , 6 (1), 27-34.

Alfianto, AG, Ferdianto, RN, Wati, LS, & Ukuran, JMN (2019, Januari). Unit Kesehatan Sekolah Sehat Jiwa (Uks Haji) (Program Pengabdian Masyarakat/Iptek Bagi Masyarakat). Dalam Prosiding Seminar Nasional 2018 “Peran Dan Tanggung Jawab Tenaga Kesehatan Dalam Program Mendukung Kesehatan Nasional” (hlm. 44-52).

Alfianto, A. G. Ferdianto.(2018). Unit Kesehatan Sekolah Sehat Jiwa,”. Prosiding Semin. Nas. Universtitas Muhammadiyah Jember, 44-52.

Gustafsson, B. M., Proczkowska-Björklund, M., & Gustafsson, P. A. (2017). Emotional and behavioural problems in Swedish preschool children rated by preschool teachers with the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). BMC Pediatrics, 17(1), 1–10. https://doi.org/10.1186/s12887-0170864-2

Hermawan, H. K. (2016). Program Parenting Untuk Membentuk Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Guru Raudlatul Athfal, 29-39.

Kristiningrum, W., & Widayati, W. (2019). Pendekatan Pengasuhan Orang Tua dalam Mengatasi Sibling Rivalry pada Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Kesehatan Ar-Rum Salatiga, 3(2).

Lestari, S. (2012). Psikologi Keluarga: Penanaman Nilai dan Penanganan Konflik dalam Keluarga. Jakarta : Kencana Prenada Media Grup.

Lestari, M. (2019). Hubungan pola asuh orang tua dengan kemandirian anak. Jurnal Pendidikan Anak, 8(1), 84-90.

Maryatun, I. B. (2016). Peran pendidik paud dalam membangun karakter anak. 747–752.

Mahmud, A. (Makasar ). Pola Asuh Orang Tua dan Kemandirian Anak. 2015: Edukasi Mitra Grafika .

Mansur, A. R., & Andalas, U. (2019). Tumbuh kembang anak usia prasekolah. Andalas University Pres, 1(1).

Mulqiah, Z., Santi, E., & Lestari, D. R. (2017). Pola asuh orang tua dengan perkembangan bahasa anak prasekolah (usia 3-6 tahun). Dunia Keperawatan: Jurnal Keperawatan Dan Kesehatan, 5(1), 61-67.

Novianti, E., Tobing, D. L., & Wibisono, B. (2020). Upaya promotif dan preventif kesehatan jiwa melalui deteksi dini berbasis web. Jurnal Keperawatan Jiwa, 8(1), 69-74.

Suharsono, J. T., Fitriyani, A., & Upoyo, A. S. (2009). Hubungan pola asuh orang tua terhadap kemampuan sosialisasi pada anak prasekolah di TK Pertiwi Purwokerto Utara. Jurnal keperawatan soedirman, 4(3), 112-118.

Wijirahayu, A., Krisnatuti, D., & Muflikhati, I. (2016). Kelekatan ibu-anak, pertumbuhan anak, dan perkembangan sosial emosi anak usia prasekolah. Jurnal Ilmu Keluarga & Konsumen, 9(3), 171-182.

Winahayu, E., Keliat, B. A., & Wardani, I. Y. (2016). Sustainability Factor Related with the Implementation of Community Mental Health Nursing (CMHN) in South and West Jakarta. Jurnal Ners, 9(2), 305–312.

Downloads

Published

2023-10-06